Brands Hatch GP track

11 september 2015 - 13 september 2015
Brands Hatch, Verenigd Koningkrijk

Circuit: Brands Hatch, Verenigd Koningkrijk

Brands Hatch GP track

Brands Hatch is een racecircuit in Kent, Engeland. Het circuit wordt gebruikt voor onder andere de A1 GP, MotoGP en de DTM.

Het circuit was oorspronkelijk een motorracebaan en werd in 1949 omgebouwd naar het kortere Indy-formaat. Het was een erg populair circuit, maar veel te gevaarlijk voor Formule 1. Begin jaren vijftig werd het parcours verlengd, de rijrichting werd gewijzigd en er kwam een tribune. In 1964 kreeg het Kentse circuit zijn eerste Formule 1 grand prix (gewonnen door Jim Clark). Er zouden er nog dertien volgen. Jo Siffert verloor er het leven bij een kettingbotsing in een snelle, omlaag lopende rechterbocht, de Paddock Hill Bend. Sinds 1986 wijkt men voor Formule 1 uit naar het veiligere Silverstone.

Op 3 augustus 2008 crashte de Engelse motorcoureur Craig Jones in Clark Curve tijdens een Supersport race. Hij overleed de volgende dag aan zijn verwondingen [1].

Op 19 juli 2009 overleed Henry Surtees tijdens de Formule 2 race op het Brands Hatch circuit door een los gevlogen wiel van de eerder gecrashte Jack Clarke [2].

Bron: Wikipedia

 

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

BRANDS HATCH (Verenigd Koninkrijk) – Het zevende raceweekend in het 2015 seizoen van de Supercar Challenge werd verreden op het Grand Prix circuit van Brands Hatch. Het lange circuit is slechts tijdens twaalf raceweekenden per jaar toegankelijk, maar opende voor 12 en 13 september gastvrij de poorten voor de Supersport coureurs.

 

Race 1, zaterdag 12 september

Na een snelste kwalificatieronde in 1:33.682 kon Eric van den Munckhof de derde startplek innemen voor de eerste race op zaterdagmiddag. De start ging prima, Eric kon goed aanhaken bij de kop van het veld en draaide tijden die absoluut thuis horen in de top van het Supersport veld. Na de pitstops kreeg Eric jammerlijk te maken met problemen die hem de nodige tijd en posities kostten. Na de pitstop klapte de motorkap spontaan open, waardoor zijn zicht weg was en hij even door het grind reed. Nadat hij bij zijn team was teruggekeerd en het probleem verholpen werd vervolgde hij zijn weg om nogmaals hetzelfde probleem te krijgen. Eric vertelde: “Het ging in de kwalificatie prima, we hebben de set-up na gisteren aangepast en dat pakte goed uit. De tijden waren goed, ik zat er vooraan bij. In de race probeerde ik Bogaerts bij te houden omdat hij meer strafseconden had. Na de pitstop zou ik een mooie voorsprong op hem hebben maar dat verliep helaas anders dan gepland. Nadat de motorkap tweemaal open was geklapt bleek de achterbumper ook los te zijn door mijn uitstapje. Ik heb gereden voor wat er in zat, maar goed het is teleurstellend. In race twee weer nieuwe kansen!”

 

Uitslag SuperSport-divisie, race 1

1 Ruud Olij, 2 Bob Herber, 3 Verhagen / Cavanagh, 4 Bonneel / Schouten, 5 Bogaerts / Van Soelen, 6 Van Loon / Van der Kooi, 7 Dennis Houweling, 8 Ronald van Loon, 13 Eric van den Munckhof

 

Race 2, zondag 13 september

In de tweede race kon Eric van de derde startpositie beginnen en wist naar een mooie tweede positie te rijden. Na de problemen van een dag eerder was dit een uitstekend resultaat dat het hele weekend goed maakte. Voor Eric verliep de race niet zonder problemen, maar hij wist desondanks de boel bij elkaar te houden en prima te finishen. Ondanks een tegensputterend schakelsysteem behield hij de snelheid en kon blijven pushen, wat hem na de pitstop de leiding in de race opleverde. Tegen het einde van de race moest hij een gastrijder voorlaten, maar pakte de volle mep aan punten en versterkt daarmee zijn positie in het kampioenschap. Na de race vertelde hij enthousiast: “Ik had een goede start en kon de rest prima bijhouden. Na een poosje kreeg ik problemen met de schakelflippers, waardoor ik handmatig moest gaan schakelen. Dat kost een paar rondjes aanpassing, maar het ging daarna weer prima. Tegen het einde van de race kwam het schakelsysteem met de flippers weer terug en kon ik weer helemaal voluit gaan. Het was een lekkere race en een uitstekend resultaat. De volle lading punten zijn binnen!”

 

Uitslag SuperSport-divisie, race 2

1 Neary / Short, 2 Eric van den Munckhof, 3 De Groot / De Graaf, 4 Bogaerts / Van Soelen, 5 Van loon / Van der Kooi, 6 Ruud Olij, 7 Verhagen / Cavanagh, 8 De Borst / De Kleijn

 

Tussenstand na 12 races Supersport Divisie:

1. Bogaerts / Van der Aa / Van Soelen 212, 2. Eric van den Munckhof 182, 3. De Groot / De Graaf 163, 4. Bonneel / Schouten 113, 5. Van der Maat / Scheurs 94, 6. Van Loon / Van der Kooi, 7. Van Bellingen / Qvick 90, 8. De Borst / De Kleijn 85.

«Terug naar het overzicht