Formido Finaleraces

16 oktober 2015 - 18 oktober 2015
Assen, Nederland

Circuit: Assen, Nederland

Formido Finaleraces

Het Circuit van Drenthe is een in Assen, Nederland gelegen circuit dat gebruikt wordt voor onder meer MotoGP, Superbike , in 2007 de Champ Car World Series en vanaf 2010 de Superleague Formula. Het is (soms) beter bekend onder de naam van de MotoGP race: TT Assen.

De eerste race werd georganiseerd door 'Motorclub Assen en Omstreken' op 11 juli 1925 over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Niet over een glad gestreken circuit, maar over klinkerwegen tussen Drentse dorpen. Tijdens deze eerste race was er zelfs een stuk onverharde weg in de traject opgenomen. De route liep over Borger, Schoonloo en Grolloo. Deze eerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton met een gemiddelde snelheid van 91,4 kilometer per uur.

De jaren daarna werd de race verreden op een stratencircuit die langs de volgende punten voerde: De Haar, Barteldsbocht (bij Assen), Oude Tol (halverwege Hooghalen), Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen.

In 1951 reed de Italiaan Umberto Massetti met zijn 500 cc Gilera een snelste ronde met een gemiddelde van 161,4 km/u. In 1954 kwam de Brit Geoff Duke tot 169,7 km/u maar toen was een deel van het traject tussen Assen en Hooghalen geasfalteerd. Tot 1955 werd dit oude circuit gebruikt, daarna werd het nieuwe circuit in gebruik genomen waarvan het huidige permanente circuit een (klein) deel uitmaakt.

Het oude circuit wordt tegenwoordig doorsneden door de A28.

Brond: Wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

ASSEN (Nederland) – Voor het laatst dit seizoen kwam Eric van den Munckhof in de Supersport divisie van de Supercar Challenge uit met zijn BMW Z4. De Limburgse rijder kwam voor de beslissende strijd in het kader van de Finaleraces naar het Drentse TT Circuit. Voor de laatste maal dit seizoen zou hij zijn fraaie Beierse bolide de sporen geven onder frisse en vochtige omstandigheden. Tijdens de finale pakte hij het vice-kampioenschap.

Race 1, zaterdag 17 oktober

Tijdens de kwalificatie kwam Eric tot een twaalfde positie in de Supersport divisie. In de race was hij een stuk sneller en hij werkte zich snel naar voren. Over de vrijdag gaf hij aan: “We kregen in de kwalificatie de banden niet op temperatuur en verloren daardoor mega veel seconden.” Na een goede start die hem in de top zes bracht, werd het veld al snel opgevangen door de safetycar. Die voerde een kleine twintig minuten het veld aan, wegens olie op de baan. Nadat de pitstops werd de baan weer vrijgegeven en volgde er een sprint tot aan de finish waarin Eric zijn zesde positie kon verdedigen. Eenvoudig was dit niet, vanwege haperende techniek. “Aan het einde van de race moest ik manueel schakelen, doordat de flippers niet meer wilden. Hierdoor verloor ik tijd. Als dat niet was gebeurd had ik vierde kunnen worden, maar nu verloor ik twee posities. Ik reed wel goede rondetijden in de race en ben van de veertiende naar de vierde plek geklommen, dus ik ben niet ontevreden”, blikte Eric terug op de eerste racedag.

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Schouten / Delnoij, 2 Ruud Olij, 3 Van Loon / Van der Kooi, 4 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 5 Bogaerts / Van der Aa / Van Soelen, 6 Eric van den Munckhof, 7 Dennis Houweling, 8 Van den Berg / Speelman

 

Race 2, zondag 18 oktober

De tweede racedag werd gehouden onder grijze en vochtige omstandigheden. De baan was nat van regen in de ochtenduren, waardoor het asfalt koud en glibberig was. Dat speelde Eric grote parten, waardoor er voor de seizoensfinale niet meer in zat dan een tiende positie. Desondanks mag de Limburger niet ontevreden zijn, hij draaide competitieve tijden in vergelijking met de kop van het veld. Door zijn sterkte prestatie in het seizoen pakte hij het vice-kampioenschap. Terugblikkend gaf Eric aan: “We hadden wederom moeite om temperatuur in de banden te krijgen en misten grip. Het duurde heel lang voordat ik temperatuur en grip kreeg en toen gingen de tijden gelijk naar beneden. Ik reed tijden van 2:04, vergelijkbaar met de leiders. Ik ben er wel even vanaf geschoten, maar draaide prima tijden.” Desgevraagd voegde hij aan zijn verhaal toe: “De eerste helft van het seizoen hadden we minder technische probleempjes. Het was geen vlekkeloos seizoen, maar ik ben wel tweede geworden in het kampioenschap. Ik heb het vice-kampioenschap vooral te danken aan betrouwbaarheid en aan Van de Pas Racing die de auto elk weekend weer prima in orde hadden!”

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 Van Loon / Van der Kooi, 2 Rik van Beek, 3 Ruud Olij, 4 De Groot / De Graaf, 5 Bogaerts / Van der Aa / Van Soelen, 6 Nico van Vliet, 7 De Borst / De Kleijn, 8 Dennis Houweling,10 Eric van den Munckhof

 

Na het vice-kampioenschap te hebben geclaimd sprak Eric van den Munckhof de ambitie uit om in het volgende seizoen terug te keren om zijn positie te verdedigen, of te verruilen voor het kampioenschap.

Eerst rest er nog een winter van uitrusten van een enerverend seizoen en het nodige testwerk ter voorbereiding op 2016.

 

Einduitslag Supersport divisie na 16 races 2015:

1. Bogaerts / Van der Aa / Van Soelen 282, 2. Eric van den Munckhof 224, 3. De Groot / De Graaf 201, 4. Van Loon / Van der Kooi 160, 5. Bas Schouten 135, 6. Dennis Houweling 126, 7. De Borst / De Kleijn 125, 8. Philippe Bonneel 113

«Terug naar het overzicht