Gamma Racing Day

5 augustus 2016 - 7 augustus 2016
Assen, Nederland

Circuit: Assen, Nederland

Gamma Racing Day

Het Circuit van Drenthe is een in Assen, Nederland gelegen circuit dat gebruikt wordt voor onder meer MotoGP, Superbike , in 2007 de Champ Car World Series en vanaf 2010 de Superleague Formula. Het is (soms) beter bekend onder de naam van de MotoGP race: TT Assen.

De eerste race werd georganiseerd door 'Motorclub Assen en Omstreken' op 11 juli 1925 over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Niet over een glad gestreken circuit, maar over klinkerwegen tussen Drentse dorpen. Tijdens deze eerste race was er zelfs een stuk onverharde weg in de traject opgenomen. De route liep over Borger, Schoonloo en Grolloo. Deze eerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton met een gemiddelde snelheid van 91,4 kilometer per uur.

De jaren daarna werd de race verreden op een stratencircuit die langs de volgende punten voerde: De Haar, Barteldsbocht (bij Assen), Oude Tol (halverwege Hooghalen), Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen.

In 1951 reed de Italiaan Umberto Massetti met zijn 500 cc Gilera een snelste ronde met een gemiddelde van 161,4 km/u. In 1954 kwam de Brit Geoff Duke tot 169,7 km/u maar toen was een deel van het traject tussen Assen en Hooghalen geasfalteerd. Tot 1955 werd dit oude circuit gebruikt, daarna werd het nieuwe circuit in gebruik genomen waarvan het huidige permanente circuit een (klein) deel uitmaakt.

Het oude circuit wordt tegenwoordig doorsneden door de A28.

Brond: Wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

ASSEN (Nederland) – De jaarlijkse Gamma Racing Day vormt het hoogtepunt van de kalender van de Supercar Challenge coureurs. Tijdens dit evenement zitten de tribunes volgepakt met tienduizenden racefans die een geweldige show voorgeschoteld krijgen door onder andere de snelle BMW Z4 coureur Eric van den Munckhof die in de Supersport-divisie uitkomt.

 

Voor de kwalificatie van de eerste race noteerde Eric een 1:48.528, wat hem de vierde startplek opleverde.

 

Race 1, zaterdag 6 augustus

De eerste race op zaterdagmiddag startte onder een fraaie wolkenhemel, maar zou voor Eric al snel donkergrijs kleuren. Na een goede start werd het flink dringen in de krappe eerste bochtencombinatie, wat uiteindelijk bij het opkomen van de Veenslang - een snel gedeelte van de Assense baan – uitdraaide op een enorme crash. Eric zat op de racelijn en werd slachtoffer van andere deelnemers die elkaar meermaals raakten. Het resulteerde erin dat Eric hard tegen de hoek van de vangrail werd gesmakt en zijn BMW Z4 zwaar beschadigd zag raken. Zo zwaar dat hij voor zondag moest besluiten om bij een andere BMW-coureur in te stappen. Binnen de Supercar Challenge is plezier in racen en gemoedelijkheid een belangrijk goed, wat erin resulteerde dat een andere BMW-rijder bereid was om de onfortuinlijke Eric te helpen en zijn auto met hem te delen. Hierdoor kan de BMW Z4 coureur toch in race twee nog vechten voor kampioenschapspunten. Eric vertelde over de eerste dag van de Gamma Racing Day: “Het is erg jammer dat het zo liep, de auto was goed. Maar ja, uiteindelijk is dit autosport en kan zoiets gebeuren. De auto is wel echt heel fors beschadigd, maar we hebben gisteren al weer geregeld dat hij de komende weken wordt hersteld en hopelijk op tijd klaar is voor het weekend in Engeland op Snetterton op 4 september. Met het oog op het kampioenschap heb ik met Daan Meijer geregeld dat ik met hem samen kan rijden.”

 

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Van der Kooi / Speelman, 2 Dennis Houweling, 3 Van der Maat / Schreurs, 4 Van Loon / Van Loon,DNFEric van den Munckhof, De Borst / Van Riet, Daan Meijer

 

Race 2, zondag 7 augustus

De tweede race werd voor Eric een bijzonder lastige. Hij heeft geen ervaring met de BMW E46 die hij deelde met Daan Meijer. Nadat Daan de eerste stint met de wagen erop had zitten, droeg hij het stuur over aan Eric. De JR Motorsport bolide lag op dat moment op een mooie tweede positie. Onbekendheid met de auto zorgde er echter voor dat Eric in de problemen kwam. Hij activeerde per abuis de brandblusser, waardoor hij zelf helemaal doorweekt was en de blusvloeistof langzaam op de banden liep. Hierdoor verloor hij kortstondig de controle en kende een zeer lastige tweede race. Hij blikte terug: “Ondanks het feit dat ik overstapte op een andere BMW is het toch weer even het onbekende van zo’n auto. Nadat Daan de auto naar een keurige tweede positie gereden had stapte ik in waarna mijn bril besloeg. Nadat de monteurs de gordels vastgeklikt hadden wilde ik de rode hoofdschakelaar bedienen echter door de beslagen bril drukte ik op de verkeerde knop en activeerde de brandblusinstallatie. Hoe stom kun je het hebben. De hele auto zat onder het schuim! Daarna liep de race niet zoals gepland, er ging van alles fout wat resulteerde in het mislopen van het podium. Na de klapper van zaterdag was dit wederom een flinke domper op het weekend, maar het was mijn eigen fout. Uiteindelijk heb ik nog punten voor de vierde plek kunnen scoren, maar dat hadden er meer moeten zijn. Dit weekend moeten we maar snel vergeten en hopelijk kunnen we in Engeland de zaakjes beter voor elkaar krijgen.”

De volgende race is op 4 september in het Engelse Snetterton, voor vrijwel iedereen zal deze baan onbekend zijn en vormt daarmee weer een mooie nieuwe uitdaging. 

 

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 Dennis Houweling, 2 Dennis de Borst / Pim van Riet, 3 Van Loon / Van Loon,4 Daan Meijer / Eric van den Munckhof, 5 Bersma / De Jong, 6 Wisselink / Tappel, 7 Voet / Van den Broeck, 8 Drost / Kool

 

Tussenstand Supersport kampioenschap na 10 races:

1 Dennis de Borst / Martin de Kleijn 136, 2 Van Loon / Van Loon 136, 3 Houweling / Ringelberg 131, 4 Robert van den Berg 109,5 Eric van den Munckhof 106, 6 Van der Kooi / Speelman 78, 7 Van der Maat / Schreurs 72, 8 Huub Delnoij 58

«Terug naar het overzicht