GT World Event Sprint Series

21 april 2013 - 21 april 2013
Zolder, België

Circuit: Zolder, België

GT World Event Sprint Series

Circuit Zolder is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder.

Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren zestig, toen de lokale motorclub Zolder die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde op zijn voorloper "omloop Terlaemen", besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Belg Maurice Belien Sr. en Nederlander John Hugenholtz sr. De officiële opening kwam er op 19 juni 1963.

Al in 1964 werd de eerste Formule 2 race georganiseerd en in de daaropvolgende jaren kreeg de omloop steeds meer internationale uitstraling. Door de boycot van Spa-Francorchamps om veiligheidsredenen, kwam Zolder vanaf begin jaren 70 in de running voor het organiseren van de Grand Prix Formule 1 van België. In 1972 viel de eer nog te beurt aan het splinternieuwe Circuit Nijvel, maar in 1973 was het eindelijk raak. Op het allerlaatste ogenblik dreigde er nog een kink in de kabel te komen toen bleek dat het asfalt niet overal opgewassen was tegen het vermogen van de bolides, en er protest kwam van de piloten. In allerijl werden de nodige aanpassingen uitgevoerd en de wedstrijd kon alsnog van start gaan.

Bron: wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Techniek speelt Van den Munckhof parten

Heusden - Zolder (BELGIË) – Het eerste treffen van de Supercar Challenge stond voor 20 en 21 april op het circuit van Zolder geplant. Eric van den Munckhof was met zijn Ford Focus Silhouette uiteraard van de partij om zijn vice-kampioenschap dit seizoen te proberen te verbeteren naar het kampioenschap.

Kwalificatie, vrijdag 19 april

Het officiële deel van een raceweekend wordt gewoonte getrouw afgetrapt met de kwalificatietraining op vrijdag. Met ingang van dit seizoen is dat niet anders, al is de kwalificatie opzet wel aangepast. Vanaf dit seizoen zal de Supercar Challenge op vrijdag voor beide races de startposities bepalen, dit gebeurd door de snelste en één na snelste tijd te nemen. De snelste ronde geldt als kwalificatietijd voor de eerste race en de één na snelste ronde bepaald de startopstelling voor de tweede race.

Eric van den Munckhof wist voor de eerste race op zaterdag én de tweede op zondag de beste tijd te noteren in zijn klasse en was daarmee tevens in de top tien algemeen te vinden. Met de negende positie aan de start van de eerste twee races van het seizoen kon Eric uitkijken naar een succesvol eerste raceweekend van het seizoen.

Race 1, zaterdag 20 april

De snelle Focus van Van den Munckhof maakte een uitstekende start mee, waardoor hij zijn leidende positie wist te behouden. Na enige tijd kreeg hij te kampen met een onwillige versnellingsbak. De paddleshift had kuren waardoor de bak in de vrij schoot, na enkele schakelpogingen werkte het systeem weer en kon hij zijn weg vervolgen. Wel verloor Eric hierdoor zijn voorsprong en zelfs de leiding. Twee tegenstanders wisten de Focus te verschalken en verwezen Eric naar het derde plan op dat moment.

Na de pitstops ging Van den Munckhof wederom volle bak aan de slag om zo ver mogelijk naar voren te komen. De snelheid zat er goed in bij de rappe Silhouette. Tot overmaat van ramp kreeg Eric in de loop van de race nog met een kapotte aandrijfas te maken. Eenmaal bekomen van de schrik vertelde de Ford coureur: “Ik werd ingehaald door de Lotus van Aart Bosman die ik op zich goed kon volgen. De aandrijfas ging echter kapot in de lange doordraai terugkomende achter langs de pitstraat en dat betekend natuurlijk einde race.” Teleurgesteld vervolgde hij: “Heel jammer, want een podium had er anders zeker in gezeten.”

Uitslag race 1, zaterdag 20 april

1 Aart Bosman, 2 J. v.d. Voort / P. Speelman, 3 Michael Verhagen, 4 M. v. Berlo, 5 D. de Borst / M. de Kleijn, 6 R. Nieman, 7 F. Bédorf, 8 J. Visser, DNF Eric van den Munckhof

 

Race 2, zondag 21 april

Ook voor de tweede race van het 2013 seizoen had Eric van den Munckhof getekend voor de poleposition van zijn klasse en de negende positie algemeen. De snelle Ford kende ook tijdens de tweede race van het eerste weekend geen probleemloos verloop. De start ging prima, waardoor Eric zijn leidende plek wist vast te houden. In de tweede chicane werd hij echter aangetikt door een andere bolide die zich compleet verremde, hierdoor spinde Van den Munckhof en sloeg de motor af. De achterzijde inclusief de diffuser en de achtervleugel had flinke schade opgelopen. Ook kwam er wat voor de luchtinlaat te zitten waardoor de temperatuur flink opliep, hierdoor raakte de radiateur verstopt. Desondanks ging het technisch gezien tot aan de pitstops allemaal prima al was hij door de spin terug gevallen naar de zesde positie in zijn klasse.

Na de stops ging het echter van kwaad tot erger. Het schakelprobleem keerde terug waardoor Eric handmatig moest schakelen. De bak schoot ook hierbij echter steeds in de neutrale stand, waardoor hij meerdere malen een schakelbeweging moest maken om de gewenste versnelling te selecteren. Uiteraard verloor de normaal snelle bolide hierdoor flink wat tijd. Desondanks wist Van den Munckhof toch nog een mooie vijfde positie uit de strijd te slepen. Later vertelde hij: “Na de pitstop kregen we weer te maken met het probleem met de paddleshift en moest ik handmatig gaan schakelen. De bak ging telkens in zijn vrij, dus moest ik meerdere malen schakelen voordat ik de versnelling te pakken had. Dat kostte natuurlijk enorm veel tijd.” Ook een moeilijke race moet je echter goed kunnen besluiten om voor het kampioenschap te kunnen gaan. Met dat motto reed Eric naar de vijfde positie. Wel hoopte hij: “Hopelijk gaat alles in Slowakije een stuk beter!”

Uitslag race 2, zondag 21 april

1 Aart Bosman, 2 J. v.d. Voort / P. Speelman, 3 Michael Verhagen, 4 D. de Borst / M. de Kleijn, 5 Eric van den Munckhof, 6 R. Nieman, 7 Jan Visser, 8 Marcel van Berlo

Tussenstand kampioenschap na tweede race:

1 Aart Bosman 40 punten
2 John van der Voort / Priscilla Speelman 38 punten
3 Michael Verhagen 32 punten
8 Eric van den Munckhof 14 punten

«Terug naar het overzicht