New Race Festival

16 april 2016 - 17 april 2016
Zolder, België

Circuit: Zolder, België

New Race Festival

Circuit Zolder is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder.

Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren zestig, toen de lokale motorclub Zolder die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde op zijn voorloper "omloop Terlaemen", besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Belg Maurice Belien Sr. en Nederlander John Hugenholtz sr. De officiële opening kwam er op 19 juni 1963.

Al in 1964 werd de eerste Formule 2 race georganiseerd en in de daaropvolgende jaren kreeg de omloop steeds meer internationale uitstraling. Door de boycot van Spa-Francorchamps om veiligheidsredenen, kwam Zolder vanaf begin jaren 70 in de running voor het organiseren van de Grand Prix Formule 1 van België. In 1972 viel de eer nog te beurt aan het splinternieuwe Circuit Nijvel, maar in 1973 was het eindelijk raak. Op het allerlaatste ogenblik dreigde er nog een kink in de kabel te komen toen bleek dat het asfalt niet overal opgewassen was tegen het vermogen van de bolides, en er protest kwam van de piloten. In allerijl werden de nodige aanpassingen uitgevoerd en de wedstrijd kon alsnog van start gaan.

Bron: wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

ZOLDER-TERLAEMEN (België) – Eric van den Munckhof trapte Belgisch Limburgse circuit van Zolder het Supercar Challenge seizoen af. Met zijn BMW Z4 GTR begon hij zijn seizoen strek met een overwinning en een derde plek en keert met veel punten terug naar huis.

Het Supercar Challenge seizoen startte voor Eric van den Munckhof halverwege april. Voor velen een begin van autosportjaar, maar Eric heeft deze winter niet stilgezeten. Zo reed hij het Winter Endurance Kampioenschap, waarin hij tweemaal een zege pakte. Ook reed hij de 12 uur van Mugello, een ideale manier om in vorm te blijven. Daarbij is ook hard gewerkt aan de BMW Z4 GTR om deze volledig up to date te maken. Rijder en wagen stonden dan ook goed voorbereid aan de start van het nieuwe Supercar Challenge seizoen.    

Race 1, zaterdag 16 april

Eric van den Munckhof begon de kwalificatie sterk en reed naar een tweede startplek op maar 0,05 seconde van de pole. In de wedstrijd reed hij erg sterk en met verstand. Door in de hectische openingsfase buiten de problemen te blijven, daarna ging hij de strijd voor de leiding aan met de BMW van Van der Maat en Schreurs. De miezerregen maakte het nog spannend, want de wagen gleed daardoor soms een beetje, maar hij hield de Z4 in het juiste spoor en pakte daarbij ook nog de leidende positie. Ondanks dat de baan her en der nat was, kon Van den Munckhof zijn bolide rap over de Belgische piste sturen en met marge de zege binnenhalen. Hij blikte terug op de race: “In de beginfase heb ik wat gestoeid voorin de kop van het veld. Dat maakt het racen nu juist zo leuk. Na een rondje of vier kwam ik er voorbij en pakte de leiding. Mijn voorsprong kon ik daarna uitbouwen en heb met niemand meer de strijd kunnen aangaan tot de finishvlag gevallen was. De auto lag echt geweldig goed en het is mooi om direct in de eerste wedstrijd van de Supercar Challenge de zege te pakken.”

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Eric van den Munckhof, 2 De Borst / De Kleijn, 3 Van Loon / Van Loon, 4 Van den Berg / Delnoij

Race 2, zondag 16 april

De tweede wedstrijd was er één over 90 minuten in plaats van een uur. Eric stond goed getraind aan de start, omdat hij het volle anderhalve uur achter het stuur zat en veel concurrenten van rijder wisselden. Voortvarend begon Eric onder een mooi voorjaarszonnetje aan de race. Hij pakte de leiding in de Supersport-divisie en wist zelfs rijders met snellere GTB-bolides voor te blijven. Zijn voorsprong bouwde hij uit tot meer dan 10 seconden en halverwege de race leek er geen vuiltje aan de lucht. “De eerste helft van de race ging perfect en ik kon uitlopen op de concurrentie,” keek Eric terug op de eerste fase. Na de verplichte pitstop kreeg hij te maken met technische problemen. De wagen vertraagde niet meer en hij moest alle zeilen bijzetten om de Z4 in het goede spoor te houden. “Direct na mijn pitstop kreeg ik problemen met de remmen. De auto vertraagde niet meer en ik moest continu pompen om rem druk te krijgen, zodat ik toch de snelheid uit de auto kon te krijgen,” verklaarde Eric. Door de problemen gingen de rondetijden omhoog en zag hij zijn concurrenten aan hem voorbijkomen. “Ik kon het gevecht ook niet aangaan, omdat ik bang was er zonder remmen bovenop te knallen.” Uiteindelijk kwam Eric van den Munckhof als derde over de meet en pakte ondanks zijn problemen nog een podiumplek. “De blokken waren gewoon op en die hadden we eerder moeten vervangen. Zolder is ook zwaar voor de remmen. Mooi dat ik toch nog derde werd en zo punten pakte. Met de overwinning van zaterdag is het wel een goed weekend.”

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 De Borst / De Kleijn, 2 Van der Kooi / Speelman, 3 Eric van den Munckhof, 4 Van den Berg / Delnoij

Tussenstand kampioenschap na 2 races:

1. Dennis de Borst 38, 2. Martin de Kleijn 38, 3. Eric van den Munckhof 37, 4. Robert van den Berg 28, 5. Huub Delnoij 28, 6. Ronald van Loon 27, 7. Luuk van Loon 27

«Terug naar het overzicht