Paasraces 2017

14 april 2017 - 16 april 2017
Zandvoort, Nederland

Circuit: Zandvoort, Nederland

Paasraces 2017

Circuit Park Zandvoort is een circuit voor voornamelijk autoraces dat zich in de duinen ten noorden van Zandvoort bevindt, vlakbij de zee.

Bij het circuit is al jarenlang de anti-slipschool van autocoureur Rob Slotemaker gevestigd. Hij spotte vele talenten onder wie Jan Lammers die bij hem in de slipschool werkte. Lammers maakte op 16-jarige leeftijd zijn racedebuut op het circuit en boekte gelijk een reeks van overwinningen. Hij werd de jongste autocoureur van Nederland.

Bron: Wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Eric van den Munckhof gaat dit race seizoen, voor de Supercar Challenge, de samenwerking aan met coureur Henry Zumbrink, uit Amerongen. Henry reed voorgaande jaren in de GT klasse met zijn Volvo en samen hebben Eric en Henry de laatste jaren al diverse Wintercup races gereden in Zandvoort gereden.

Vrijdag stonden er 2 trainingssessie op het programma van elk 40 minuten. Er ligt nieuw asfalt op het circuit, wat weer wennen was voor beide coureurs. Beiden reden telkens 20 minuten waarbij Eric de pech had dat in zijn beide sessies 10 minuten een rode vlag situatie was waardoor hij de pitstraat moest opzoeken.

 

Zaterdag

Er werd besloten dat Henry de Quali ging rijden en Eric de laatste 3 ronden nog een set banden zou in scrubben. Dat pakte goed uit. Henry zette een paar strakke rondes neer wat voor de BMW Z4 2x pole position opleverde met de bijbehorende 2 punten. De 1e race van het Supercar Challenge seizoen werd gestart door Eric vanaf pole position. Hij was goed weg en zette snelle, zeer constante rondetijden neer. Dit leverde tevens de snelste race ronde op wat weer een puntje extra met zich mee bracht. De pit window ging open in de 30e minuut en Eric zou meteen naar binnen komen maar hij was er net te vroeg. De volgende ronde dook hij naar binnen en gaf de BMW op p1 aan Henry over. Tijdens de pit stop zijn er ergens 4 seconden verloren waardoor Henry op p5 terug in veld kwam. Ook hij zette snelle rondes neer en met nog 15 minuten te gaan lag hij weer op podium koers. Na alle pech in het afgelopen jaar , sloeg ook nu het noodlot weer toe. Nog 3 minuten te gaan, 2 rondes, liggend op P2, trapte Henry de koppeling in nadat de motor een vreemd geluid maakte, de oliedruk viel weg en moest hij de BMW Z4 stil zetten in het uitkomen van de Tarzanbocht. Hoe zuur was dit en de teleurstelling bij iedereen van het team was groot. Motorschade maar de vraag was hoe erg. Na onderzoek door Joost van JR motorsport werd besloten de motor te vervangen. Waarschijnlijk is er een extreem hoog olieverbruik geweest wat diverse oorzaken kan hebben of de oliepomp heeft niet goed gefunctioneerd waardoor de drijfstanglagers of krukaslagers stukgelopen zijn. In de olie zaten zaten allemaal koordeeltjes die duiden op stukgelopen lagers. Onze monteurs begonnen met uitbouwen en 's nachts om half 2 was de BMW weer klaar. Chapeau voor de jongens, top gewerkt !!!

Uitslag Supersport I, race 1

1 K. Kanaroglou, 2 R. v.d. Berg / B. v.d. Berg, 3 M. v.d. Maat / P. Scheurs, 4 P. Speelman / D. Kroes, 5 O. Naaktgeboren, 6 R. v. Loon / L. v. Loon, 7 T. v. Vliet, 8 D. d. Borst / M. d. Kleijn, 9 P.E. Bordet, 10 R. d. Waard, DNF E. v.d. Munckhof / H. Zumbrink

 

Zondag

1e Paasdag werd gestart met een heerlijke brunch verzorgd door het cateringteam. Samen met familie , vrienden en sponsoren was dit een mooie start van de dag. Het zag er naar uit dat het wisselvallig weer zou worden met zon en regen dus dat beloofde wat.

Weer startte Eric van den Munckhof vanaf pole Position en was meteen goed weg. In de 2e ronde klapte Daan Meijer flink in de vangrail waardoor er een code 60 kwam, die duurde tot de pitwindow in de 20e minuut open ging. Eric ging naar binnen en gaf de auto aan Henry. Met al die codes 60, telkens in de sessies van Eric, heeft hij niet zo'n productief race weekend gehad. Er werd al lachend gezegd; poehpoeh vermoeiend dat racen achter de safetycar !!! Henry Zumbrink was goed onderweg, P1, toen het langzaam begon te druppelen. Het begon erger te regenen, er moest een keuze gemaakt worden. Wisselen naar regenbanden of door op de slicks. Terwijl bijna het hele veld naar binnen kwam om te wisselen, besloot Henry door te gaan op de slicks. Er viel hagel, velen spinden bij het inkomen van de pitstraat. Henry hield goed stand en door zeer sterk en kundig te rijden, hield hij de BMW knap op de baan. De Seat van Monster, ook op slicks, was echter al een paar rondes sneller en met 2 rondes te gaan, nam deze P1 over. De Seat van de Borst/de Klein stond op regenbanden en die kwam super snel dichterbij waardoor deze ook net voor de streep voorbij ging. Henry bracht de BMW op een keurige P3 binnen onder lastige omstandigheden , knap gedaan. Het 1e podium binnen, een beloning voor het nachtelijke harde werken van de monteurs.

Uitslag Supersport I, race 2

1 D. Houweling / R. Monster, 2 D. d. Borst / M. d. Kleijn, 3 E. v.d. Munckhof / H. Zumbrink, 4 P. Speelman / D. Kroes, 5 P.E. Bordet, 6 K. Kanaroglou, 7 R. d. Waard, 8 O. Naaktgeboren, 9 M. v.d. Maat / P. Scheurs, 10 M. Huisman / T. v.d. Grift

 

Tussenstand kampioenschap na 2 races:

1 K. Kanaroglou 33, 2 P. Speelman / D. Kroes 25, 3 D. Houweling / R. Monster 25, 4 D. d. Borst / M. d. Kleijn 24, 5 R. v.d. Berg / B. v.d. Berg 20, 6 E. v.d. Munckhof / H. Zumbrink 17, 7 M. v.d. Maat / P. Scheurs 17, 8 O. Naaktgeboren 14, 9 P.E. Bordet 12, 10 R. v. Loon / L. v. Loon 8, 11 R. d. Waard 7, 12T. v. Vliet 6, 13 M. Huisman / T. v.d. Grift 1, 14 R. Olij 1

«Terug naar het overzicht