Preis der Stadt Magdeburg

20 mei 2016 - 23 mei 2016
Oschersleben, Duitsland

Circuit: Oschersleben, Duitsland

Preis der Stadt Magdeburg

Motorsport Arena Oschersleben 

De Motorsport Arena Oschersleben is een racecircuit in Oschersleben, in de buurt van Maagdenburg.

De aanleg was klaar op 25juli 1997. Het is naast de Hockenheimring, Lausitzring, Sachsenring en Nürburgring het vijfde permanente test- en racecircuit in Duitsland.

De langste variant van het circuit is 3.667km lang. Naast races worden op het circuit ook popconcerten gegeven. Bij het complex hoort ook een hotel "Hotel Motorsport Arena Oschersleben". Verder is er een kartbaan en sinds 2003 een off-road circuit.

Hoogtepunten in het motorsport seizoen op dit circuit zijn de DTM en de Formule 3 Euroseries. Ook het LG Super Racing Weekend waar ook het WTCC bij hoort. In 2001 en 2002 was dit circuit het toneel van Ice Race Series International (met auto's op ijs racen). Er wordt ook een Nederlandse race gereden; de 4 stunden von Oschersleben als onderdeel van het Winter Endurance Kampioenschap van de DNRT.

Jaarlijks heeft het IDM (Duits kampioenschap voor motoren) een ronde op Oschersleben. Vanwege de relatief korte afstand tot de Nederlandse grens (het circuit ligt op circa 500 kilometer van Utrecht) worden er soms ook Nederlandse kampioenschapsraces gehouden. Deze worden georganiseerd door de CRT onder auspiciën van de KNMV.

Bron: Wikipedia

 

 

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

OSCHERSLEBEN (Duitsland) – Op 21 en 22 mei is de tweede ronde in het Supercar Challenge kampioenschap gereden op de Motorsport Arena Oschersleben, in het land waar de BMW Z4 van Eric van den Munckhof ooit het levenslicht zag. Het was echter geen makkelijk weekend voor de snelle Limburger en zijn bolide, mechanische problemen gooide tijdens de tweede race roet in het eten.

 

Race 1, zaterdag 21 mei 2016

Pas tien minuten voor de race stond zijn wagen weer gereed voor de tijdtraining omdat er tussen de vrije training en de tijdtraining door nog een koppeling vervangen moest worden. De monteurs werkten keihard om in twee uur tijd de wagen te herstellen en slaagden daarin wonderwel. Eric complimenteerde Van de Pas Racing: “De monteurs hebben heel hard gewerkt om de auto weer in orde te krijgen. Ze hebben een super job gedaan!” Eric beloonde het harde werken met de poleposition, waarvan hij tijdens de eerste race prima gebruik maakte. Hij wist de leiding in de divisie door een degelijke start te behouden gedurende de gehele eerste stint. Na ongeveer twintig minuten kregen de coureurs te maken met een safetycarsituatie, die door velen werd aangegrepen om de reglementaire pitstop in te lossen zonder al te veel tijdverlies. Voor Eric stond er wegens eerder behaalde successen een vrij lange stop gepland, terwijl hij ook nog kampte met een temperatuurprobleem in de auto. De brandstof werd erg warm, waardoor hij in de eerste ronden uit de pits wat inhield. Het weerhield de Z4-rijder er echter niet van om zijn bolide op een mooie derde positie te zetten. Hiermee deed hij goede zaken in het kampioenschap, omdat zijn naaste belagers geen punten wisten te pakken.

Uitslag Supersportdivisie, race 1

1 Van Loon / Van Loon, 2 Houweling / Ringelberg, 3 Eric van den Munckhof, 4 Van de Maat / Schreurs, 5 Van den Berg / Delnoij, DNF Martin de Kleijn / Dennis de Borst

 

Race 2, zondag 22 mei 2016

In de lange race over 90 minuten op zondag leek Eric van den Munckhof op een top vijf klassering af te stevenen. Veruit het grootste deel van de race stuurde de BMW-coureur zijn bolide op P5 rond, nadat hij in de openingsfase zelfs een wagen uit de GTB-divisie wist te verschalken. Even kon hij zich nog verder opwerken, maar moest door de pitstops weer posities afgeven aan de concurrentie. Na ongeveer 85 minuten probleemloos racen stuurde Eric ongepland de pitstraat weer in om zich bij zijn team te melden. De motorkap ging open en de race van de Limburger eindigde voortijdig. Terugblikkend op het weekend vertelde Eric: “We hebben de schade flink beperkt gehouden door na de derde plek gisteren, ook vandaag punten te scoren voor de zesde positie. Ik ben wel een paar minuten voor het einde gestopt omdat de temperatuur van de auto erg hoog opliep en ik geen motorschade wilde veroorzaken. Bovendien was de derde plek buiten bereik, dus was het beter om te stoppen.” Later bleek de oorzaak van de oplopende temperatuur te zijn dat er een steen door de radiateur was geslagen waardoor er koelwater weglekte en de motor warm liep.

Tot slot analyseerde de snelle BMW coureur het nieuwe format van een 60-minuten race op zaterdag en een 90-minuten race op zondag: “Terugblikkend over het gehele weekend kunnen we zeggen dat we een leuk veld hebben dat erg aan elkaar gewaagd is. Hierdoor krijg je mooie gevechten tijdens de race. En elke auto heeft zijn specifieke eigenschappen die voordelen bieden op dit circuit en daarnaast ook juist nadelen hebben voor andere circuits. Kortom, het zal een leuk seizoen gaan worden. De 90 minuten races zorgen voor een extra uitdaging voor de auto en zeker ook voor de banden. Gelukkig blijven de banden van de Z4 redelijk constant waardoor we weinig problemen hebben. Daarnaast was het in Oschersleben een lekker temperatuurtje wat uiteraard ook weer een aanslag is voor de auto. En met een steen door de radiateur wordt je snel naar de pitstraat verwezen. Alles bij elkaar blik ik terug op een mooi weekend. Zelf had ik iets beter willen scoren maar dat zat er helaas niet in. We zijn wel weer heel wat strafseconden kwijt waardoor we in Spa nog maar met 10 strafseconden aan de start zullen gaan verschijnen. Het team heeft verder weer een top prestatie geleverd na alles wat we meegemaakt hebben. “

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 2 Van den Berg / Delnoij , 3 Houweling / Ringelberg, 4 Van Loon / Van Loon , 5 Van der Kooi / Speelman , 6 Eric van den Munckhof

 

Tussenstand kampioenschap Supersport divisie, na 4 races:

1. Eric van den Munckhof 64, 2. Ronald & Luuk van Loon 62, 3. Dennis de Borst & Martin de Kleijn 58, 4. Robert vd Berg & Huub Delnoij 58, 5. Dennis Houweling & Aart Jan Ringelberg 35, 6. Jan vd Kooi & Priscilla Speelman 31

«Terug naar het overzicht