Racing Festival

23 mei 2014 - 25 mei 2014
Nürburgring, Duitsland

Circuit: Nürburgring, Duitsland

Racing Festival

De Nürburgring is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. Op 27 september 1925 is begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg in de Eifel, de opening was in het weekend van 18 en 19 Juni 1927.

Vroeger voerde het parcours de rijders over 28 km en bestond uit de Nordschleife (22,8 km ) en Südschleife (7,7 km), langs 173 bochten (89 linkse- 84 rechtse bochten). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken. Het circuit groeide in de jaren erna uit tot één van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte in, of eigenlijk net voor de bocht Bergwerk, wordt 'De Groene Hel', zoals dit circuit genoemd werd, niet meer gebruikt voor Formule 1-races.

Men bouwde in 1984 een veiliger en minder uitdagend circuit naast het oude. In 1984 en 1985 werden Formule 1 races gehouden op het circuit. Daarna verdween het naar Hockenheim. Vanaf 1995 behoort de Grand Prix in Nürburg tot de traagste races van het seizoen. Nu is één ronde nog maar 5,148 km lang. Het mooiste onderdeel van de baan is de Veedol-chicane, waar soms spectaculaire inhaalmanoeuvres plaatsvinden. Ook het wisselvallige weer en de vaak glibberige baan kunnen zorgen voor interessante ontwikkelingen in Nürburg. Michael Schumacher boekte de meeste zeges op dit circuit. Ook Alain Prost, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher en Fernando Alonso wisten hier de Grote Prijs van Europa te winnen.

In 2002 is het circuit aangepast met de Mercedes-arena, een bochtencombinatie vlak na start-finish. Dit moest ten eerste het spektakelgehalte van de races verhogen, maar vooral de eerste bocht uitschakelen. Vroeger een scherprechter bij de start van de race. Berucht is de crash van Pedro Diniz in een Sauber Petronas in 1999.

Op 29 augustus 2006 werd bekendgemaakt dat vanaf het seizoen 2007 de Grote Prijs van Europa niet meer op de Nürburgring verreden werd. Er werd besloten dat er op de circuits Hockenheimring en Nürburgring om de beurt de Grand Prix van Duitsland verreden wordt.

Carel Godin de Beaufort verongelukte fataal in 1964 op de Nürburgring tijdens de training voor de Grand Prix van Duitsland.

Bron: Wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

NÜRBURG (Duitsland) – Voor Eric van den Munckhof was de reis van 23 en 24 mei naar de Duitse Eifel niet ver van huis. De derde en vierde ronde van het Supercar Challenge kampioenschap op de Nürburgring was voor zowel de rijder als de auto een bijna thuiswedstrijd. De BMW is immers in het Zuid-Duitse Beieren gebouwd, terwijl de coureur iets verder naar het noorden in Limburg woonachtig is.

Race 1, zaterdag 24 mei

Eric kwalificeerde zich als zesde op zaterdag maar was over de witte lijn gereden van de pit exit, hierdoor is hij terug gezet naar de twaalfde plaats. Van den Munckhof wist de twaalfde positie in de race om te zetten naar een zesde plek. Zijn BMW Z4 kwam op de Duitse Eifelbaan uitermate goed tot zijn recht, waardoor hij de ene na de andere tegenstander kon inhalen en zich op de zesde plek kon nestelen ondanks een drive-through-penalty. Na de race vertelde hij: “De pitstop ging goed, maar ik ging over de witte lijn bij het uitkomen van de pitstraat waarvoor ik een drive-through-penalty kreeg. Dat was erg jammer, maar ik heb een goede race gereden. Ik mag uiteindelijk niet klagen, al had er meer ingezeten. Ik heb goede tijden gereden na de safetycarprocedure en dat geeft moed voor de volgende race.”

Uitslag Supersport divisie, race 1

1 Cor Euser, 2 De Groot / Stakenburg, 3 Bogaerts / Van Soelen, 4 Bikkers / Van Ree, 5 Lee Allen, 6 Eric van den Munckhof, 7 David Krayem, 8 Ted van Vliet

Race 2, zondag 25 mei

Met een start vanaf een plek die Eric zich niet gewenst had vooraf wist hij er onder een overwegend blauwe lucht weer een goede race van te maken. Een flink aantal inhaalacties en een goede pitstop brachten Van den Munckhof naar de zesde positie, waarmee hij zijn prestatie van de eerste race evenaarde. Na een reeks mooie gevechten blikte Eric terug: “Met de start heb ik wat laten liggen, maar ben tevreden met de tijden die ik gereden heb. Het ging beter dan in het begin en ik krijg steeds meer vertrouwen in de auto. We hebben de rembekrachtiger eraf gehaald om beter te kunnen doseren met remmen. De bekrachtiger was te vel met reageren en nu heb je de mogelijkheid de druk beter neer te zetten. Ik kan terug kijken op een geslaagde race. We hebben weer wat stapjes gemaakt zodat we langzaam maar zeker meer in de buurt van de kopmannen

gaan komen, al zullen we nog best wat moeten doen om echt voorin te kunnen sturen”

Uitslag race 2 SuperSport divisie, zondag 25 mei

1 Cor Euser, 2 Jan Stakenburg / Dennis de Groot, 3 Bogaerts / Van Soelen, 4 Quick / Bonneel, 5 Bikkers / Van Ree, 6 Eric van den Munckhof, 7 Lee Allen, 8 Verhagen / Zappeij

Tussenstand Supersport divisie na 4 races:

1. Dennis de Groot 67, 2. Koen Bogaerts & Pieter van Soelen 66, 3. Cor Euser 63, 4. Jan Stakenburg 38, 5. Martin Webb 32, 6. Marco Bikkers & Benno van Ree 32, 7. Eric van den Munckhof 32

Videoverslag

Video f6EZE65Sotc

 

«Terug naar het overzicht