Racing Festival Spa

2 oktober 2015 - 4 oktober 2015
Spa-Francorchamps, België

Circuit: Spa-Francorchamps, België

Racing Festival Spa

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Bron: Wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

SPA-FRANCORCHAMPS (België) – Na het uitstapje naar Engeland was het op 3 en 4 oktober tijd om de bolides op het Belgische Ardennen circuit van Spa-Francorchamps uit te laten. Wederom een circuit met hoogteverschil en een echte uitdaging voor mens en machine. Eric van den Munckhof was in het verleden op dit circuit al vaker onfortuinlijk.

Race 1, zaterdag 3 oktober

In de tijdtraining op zaterdagmorgen ging het voor Eric niet allemaal van een leien dakje De BMW Z4 coureur kreeg te maken met technische problemen en moest voortijdig de auto aan de kant zetten. Een gebroken flens in het differentieel waar de aandrijfas opgeschroefd zit kostte hem de kans op goede rondetijden en bijbehorende startpositie. Hij moest de race vanaf de negende positie in de Supersport divisie aanvangen. In de race ging hij prima van start en werkte zich al snel op naar de vijfde positie. Al vrij snel na de start ging het lampje van het differentieel branden, wat aangeeft dat de temperatuur te hoog wordt. Daarnaast begon de auto vaker te glijden in bochten, alsof er olie op de banden kwam. Dat kan duiden op een lekkage van het differentieel. Na contact met de monteurs werd de conclusie getrokken dat er niets anders opzat dan gewoon door te rijden, op hoop van zegen.

Na de pittops kreeg Eric te maken met een vastgeslagen versnellingsbak, hij moest de laatste twintig minuten uitrijden in één versnelling. Hij vertelde: “Ik kreeg al snel een melding op het dashboard dat er iets aan de hand was met het differentieel en merkte dat de auto vaker aan het glijden was in diverse bochten. Gelukkig bleek achteraf dat er alleen maar een kabeltje van de temperatuursensor afgebroken was. Het glijden kwam achteraf gezien door een kleine lekkage in het differentieel, waardoor er wat olie onder de banden terecht kwam. Na de pitstop bleef de bak hangen in z’n vijf, ik kon niet meer voor of achteruit. Maar, zolang ik nog kon blijven rijden heb ik geen moment gedacht om te stoppen. Alle punten die we konden halen waren meegenomen en dat heeft geresulteerd in het bijschrijven van tien punten. Ik moet bekennen dat het frustrerend rijden is in de vijfde versnelling en zeker als je anderen daardoor voorbij moet laten”

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Bogaerts / Van der Aa, 2 Van Loon / Van der Kooi, 3 Vanbellingen / Van Rompuy, 4 Dennis Houweling, 5 Ronald van Loon, 6 Eric van den Munckhof, 7 Michael Smith

 

Race 2, zondag 4 oktober

Eric moest de tweede race achteraan starten doordat hij tijdens de kwalificatie geen tijd had kunnen zetten, maar ondanks een hoop opwinding na de start kon Eric een uitstekende tweede race rijden. Direct na de start ging het aan de kop van het veld mis tussen enkele Super GT bolides, waardoor er een lange safetycarprocedure van kracht werd. Na de herstart wist Eric zich beter en beter te weren en reed rappe tijden van 2:35 die hem verder en verder naar voren brachten. De enerverende race resulteerde in een versteviging van zijn kampioenschapspositie en een fraai podium. De Limburgse BMW Z4 coureur blikte terug: “De start ging niet geweldig, ik zat opgesloten en kwam niet echt lekker weg. Daarna heb ik goed gereden en de wegligging verbeterede steeds meer, ik reed goede strakke tijden en klom gestaag op naar P4. Toen heb ik alles op alles gezet om naar P3 te klimmen. Gisteren had er eigenlijk meer in moeten zitten, maar ik ben tevreden met dit resultaat.” Tijdens de Finale Races in Assen zal Eric zijn vice-kampioenschapspositie verdedigen, maar het ziet er uitermate goed uit voor de BMW rijder.

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 Bogaerts / Van der Aa, 2 De Graaf / De Groot, 3 Eric van den Munckhof, 4 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 5 Van Loon / Van der Kooi, 6 Dennis Houweling, 7 Neary / Short, 8 Ronald van Loon

 

Tussenstand Supersport-divisie na 14 races:

1. Bogaerts / Van Soelen / Van der Aa 256 (kampioen), 2. Eric van den Munckhof 208, 3. De Groot / De Graaf 181, 4. Van Loon / Van der Kooi 122, 5. Bonneel / Schouten 113, 6. Steve Vanbellingen 112, 7. Dennis Houweling 108, 8. Dennis de Borst / Martin de Kleijn 99, 9. Van der Maat / Scheurs 94, 10. Ronald van Loon 94

 

 

«Terug naar het overzicht