Racing Festival Spa

8 oktober 2016 - 9 oktober 2016
Spa-Francorchamps, België

Circuit: Spa-Francorchamps, België

Racing Festival Spa

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Bron: Wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

SPA-FRANCORCHAMPS (België) – Na het uitstapje naar Snetterton in Engeland keerden de Supercar Challenge deelnemers op 8 en 9 oktober op Belgische bodem. Het Spa-Francorchamps circuit vormde het toneel van de voorlaatste ronde van het kampioenschap. Voor Eric van den Munckhof één van de circuits waar hij graag racet met zijn prachtige BMW Z4 Coupé GTR.

 

Race 1, zaterdag 8 oktober

Met een mindere startpositie in handen begon Eric aan de eerste race op zaterdagmiddag, waarbij hij direct de nodige posities goed wist te maken. Al snel na de start klom hij naar de zevende positie om daarna met een bijzonder fraaie inhaalactie met zijn BMW naar de vierde stek te promoveerde. Een positie met uitzicht op het podium. Na de verplichte pitstop verruilde Eric zijn vierde positie voor de derde en wist ondanks druk op zijn derde positie nog een plaats te klimmen. Aan het einde van de race van een uur bleek de concurrentie echter in het voordeel en moest de alleen rijdende Z4-coureur alsnog twee plekken afgeven. Eric reed een geweldige race die uitmondde in een vijfde positie. Terugblikkend vertelde Eric: “De kwalificatie was niet optimaal. Achteraf gezien hadden we de verkeerde bandenkeuze. De baan was vochtig, maar regenbanden waren niet de snelste optie op dat moment. Daardoor heb ik een iets lagere startpositie dan normaal. De race ging daarna prima, ik heb lekker gereden en mooie duels gehad met verschillende rijders. Ik had het goed naar mijn zin in de auto, al verloor ik aan het einde twee plekken. Ik zat een beetje klem achter een van de Porsches. Hierdoor konden twee andere wagens mij voorbij schieten, waar ik niets tegen kon doen omdat ik opgesloten zat.”

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Van de Maat / Schreurs, 2 Ronald & Luc van Loon, 3 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 4 Van der Kooi / Speelman, 5 Eric van den Munckhof, 6 Houweling / Ringelberg, 7 Ted van Vliet, 8 Michael Smith

 

Race 2, zondag 9 oktober

Na van de laatste positie te zijn gestart wist Eric in de tweede race in rap tempo terrein goed te maken en zich langzamerhand op te werken naar een positie in de top vijf van de Supersport-divisie. Het leek een mooie middag te kunnen gaan worden voor de Limburgse ondernemer met zijn snelle BMW Z4. Voor de verplichte stops stelde hij een top vijf klassering al zeker om na de pitstops nog verder te klimmen in het klassement. Ten tijde van de beginfase van de tweede stint had hij zelfs de derde positie bereikt en leek af te stevenen op een podium. Maar, zoals zo vaak dit seizoen, achtervolgde het noodlot Eric en wist hem in te halen. Na twintig ronden viel met een harde klap het doek voor de BMW rijder. Hij vloog hard van de baan aan het einde van het rechte stuk van start/finish en beschadigde daarmee de voor- en achterkant van zijn wagen dermate dat de strijd direct gestaakt moest worden. Er restte Eric niet meer dan de wedstrijd langs de kant uitzitten. Evengoed gaat hij niet met lege handen naar huis, de vijfde positie uit de eerste race levert in ieder geval nog punten voor het kampioenschap op. “Dit is niet mijn seizoen geweest”, begon Eric zijn relaas. “Ik heb nu wéér een heleboel schade opgelopen doordat de auto aan het einde van het rechte stuk op nog onverklaarbare wijze ineens naar links zwiepte. Hierdoor ging ik keihard de vangrail in, eerst met de voorkant en daarna draaide de auto om zijn as en ramde de achterkant ook de vangrails in. Alle hoeken liggen van de auto af!” Desgevraagd vertelde Eric daarna waarom zijn hand in verband zat: “Bij de crash heb ik mijn linker hand geblesseerd. Het is inmiddels duidelijk dat mijn middelvinger gebroken is, net als een middenhandsbeentje. Later deze week zal dat operatief hersteld worden met een plaatje en wat schroeven. Het is wel duidelijk dat mijn seizoen over is. De auto is zo beschadigd dat ik die voor de Finale Races niet meer kan laten maken en mijn hand zal een week of vier, vijf moeten herstellen.”

Eric zal door de schade aan mens en machine de Finale Races, die de definitieve beslissing in de verschillende divisies zal brengen, helaas moeten missen als rijder. Hij zal wel naar de race toegaan, maar niet om achter het stuur te kruipen.

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 Ronald & Benjamin van den Berg, 2 Van der Kooi / Speelman, 3 Kevin Clarke, 4 Luc & Ronald van Loon, 5 Houweling / Ringelberg, 6 Van de Maat / Schreurs, 7 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 8 Geerts / Oosten , DNF Eric van den Munckhof

Tussenstand kampioenschap Supersport na 14 races 2016:

1. Van Loon / Van Loon 195, 2. Dennis de Borst / Martin de Kleijn 188, 3. Houweling / Ringelberg 182, 4. Robert v/d Berg 169, 5. Eric van den Munckhof 128, 6. V/d Kooi / Speelman 111, 7. V/d Maat / Scheurs 102, 8. Benjamin v/d Berg 91

«Terug naar het overzicht