Snetterton Circuit Engeland

3 september 2016 - 4 september 2016
Snetterton Motor Racing Circuit, Engeland

Circuit: Snetterton Motor Racing Circuit, Engeland

Snetterton Circuit Engeland

Snetterton Motor Racing Circuit is een auto- en motorracecircuit in Norfolk, Engeland. Het circuit dankt zijn naam aan het nabijgelegen dorp Snetterton. Er zijn plannen het circuit te verlengen naar ruim 5,31 km, langer dan de huidige lengte van 3.123 km en zelfs langer dan de originele lengte van 4.361 km. Het circuit is eigendom van MotorSport Vision.

Snetterton was vroeger een RAF-vliegveld (RAF Snetterton Heath). Het vliegveld werd geopend in mei 194 en gesloten in november 1948. Het grootste deel van het circuit is recht; dat komt doordat het deels is gebouwd op de start- en landingsbanen van het vliegveld en deels op de voormalige taxibanen rondom het vliegveld.

Bron: Wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

“Marshalls op Snetterton leven voor autosport”, aldus Van den Munckhof

 

SNETTERTON (Engeland) – Voor de eerste maal in haar geschiedenis maakte de Supercar Challenge de oversteek naar het Engelse Norfolk om op het circuit van Snetterton te rijden. Op 3 en 4 september sloegen de teams hun tenten op de typisch Engelse paddock op om een mooi raceweekend tegemoet te gaan, het zesde weekend van het kampioenschap. Voor Eric verliep het weekend helaas niet zoals hij had gehoopt.

Race 1, zaterdag 3 september

Na een testsessie op vrijdag moest Eric zaterdag aan de bak om zich te kwalificeren voor de race. Hij wist in de kwalificatie een goed uitgangspunt te behalen door direct naar de derde tijd in de Supersport divisie te rijden. De race later in de middag zou een lastige worden voor Eric. Een uur voor de start begon het te regenen en hield niet meer op, waardoor de baan kletsnat was en er een nieuwe reeks uitdagingen opdoemde voor de Supersport rijders. Snetterton is al een geheel nieuw circuit voor iedereen en er was nog geen meter op een natte baan gereden, waardoor het lastig was om de race in te gaan. Desondanks wist Van den Munckhof de Z4 op het asfalt te houden en een keurige zesde positie uit de strijd te slepen. “In de regen was het vooral een kwestie van overleven, het zicht was heel slecht en dan is het moeilijk als je de baan nog niet zo heel goed kent. Mijn missie in deze race was vooral om de wagen op de baan te houden en heel thuis te brengen. Dat is in ieder geval gelukt”, luidde de verklaring van de BMW Z4 coureur. Een aantal lokale rijders wisten door de baankennis vóór hem over de meet te komen en daardoor miste Eric het podium, maar pakte wel een flinke dosis punten. Daarnaast had de BMW coureur de schade van de vorige race nog vers in het geheugen en betrachtte daarom de nodige voorzichtigheid.

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Houweling / Ringelberg, 2 Robert & Benjamin van den Berg, 3 Ollie Taylor, 4 Ronald & Luuk van Loon, 5 Michael Smith, 6 Eric van den Munckhof, 7 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 8 Clarke / Walewska

Race 2, zondag 4 september

Voor de tweede race was regengod Pluvius de Supercar Challenge rijders aanzienlijk gunstiger gezind dan tijdens de eerste. Op zondagmiddag bleef het de volle 90 minuten droog en konden de dames en heren voluit op het gas gaan. Rond 13.30 Engelse tijd startten de bolides, met Eric op de derde positie. De rappe BMW Z4 kon prima de strijd aangaan met de kop van de Supersport divisie en leverde een reeks mooie gevechten die hem naar de tweede plaats bracht nog voordat de verplichte pitstop gemaakt moest worden. Ronden lang vocht hij met een SEAT Leon, waarbij beide coureur elkaar voldoende ruimte gaven om zo een aanrijding te voorkomen. Naast elkaar gingen de heren over de Britse piste. Na zijn pitstop sloeg de pechduivel keihard toe. Ongeveer 25 minuten voor het einde van de race viel de BMW stil op de Senna Straight en was de race voortijdig over voor Eric die teleurgesteld uitlegde: “Ik had in de race al een paar keer in de bocht gemerkt dat het olielampje aan ging, maar het ging net zo snel ook weer uit. Ik had niet in de gaten dat ik blijkbaar olie verloor, maar ineens begon de motor te pruttelen en heb ik de wagen langs de kant moeten zetten. Waarschijnlijk heb ik een flinke motorschade opgelopen, maar dat moeten we nu gaan onderzoeken.”

Terugblikkend op het weekend vertelde Van den Munckhof: “Het was een teleurstellend weekend, maar zelfs als je stil bent gevallen langs de baan merk je dat hier in Snetterton de marshalls leven voor de autosport. Een van de marshalls zei tegen me dat hij het heel jammer vond voor me dat ik uitviel, maar hoopte wel dat we volgend jaar weer terug komen! De baan is ook heel leuk om te rijden, de lange rechte stukken en snelle doordraaiende bochten zijn erg mooi. Al met al was het weekend teleurstellend, maar de sfeer hier is geweldig!”

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 Martin de Kleijn / Dennis de Borst, 2 Ronald & Benjamin van den Berg, 3 Ted van Vliet, 4 Clarke / Walewska, 5 Ronald & Luuk van Loon, 6 Ollie Taylor, 7 Houweling / Ringelberg, DNF Eric van den Munckhof

Tussenstand kampioenschap Supersport divisie na 12 races:

1. Dennis de Borst / Martin de Kleijn 164, 2. Ronald & Luuk van Loon 162, 3. Houweling / Ringelberg 160, 4. Robert v/d Berg 147, 5. Eric van den Munckhof 116, 6. V/d Kooi / Speelman 78

«Terug naar het overzicht