Spa Euro Race 2017

9 juni 2017 - 11 juni 2017
Spa-Francorchamps, België

Circuit: Spa-Francorchamps, België

Spa Euro Race 2017

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Bron: Wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Het derde weekend van de Supercar Challenge vond plaats op een overwegend zonnig Spa Francorchamps.

Op vrijdag begon de dag met regen, zoals dat kan op het Belgisch circuit in de Ardennen. Deze dag stonden 2 vrije trainingen op het programma en de Qualli tegen de avond. De trainingen verliepen niet vlekkeloos. Zowel Eric als Henry voelde dat de motor niet helemaal lekker liep, alsof er te veel brandstof toegevoerd werd. Hier werd naarstig naar gezocht door Erik van de Pas om dit te verhelpen. Tegen de tijd dat de 2e training begon, klaarde het op en kwam de zon te voorschijn. De BWM Z4 liep beter in deze training. De Qualli startte om 17.20 uur op een droge baan en de beide coureurs waren er op gebrand om pole position te pakken. Het bleef spannend tot de laatste minuut, een tendens die het hele weekend zich zou doorzetten, maar helaas kwamen ze 1 tiende te kort voor pole in Race 1. Wel hadden ze de pole voor zondag te pakken, dus toch al 1 punt binnen.

Zaterdag

Zaterdag was het van begin af aan een mooie zonnige dag. Eric nam de 1e helft van de race voor zijn rekening en had vanuit de binnenbocht een geweldige start. Met z'n 4ren richting de 1e bocht en Eric kwam er goed als 1e uit. Op een gegeven moment werd hij voorbij gestoken door Robert van den Berg en Eric bracht de BMW de pitwindow binnen op een 3e???????? plek. Het snelle koppel had 10 resultaat seconden die Henry dus langer moest blijven staan. Eenmaal op weg ging hij de strijd aan met de Seat van de Borst/de Klein en de BMW van Van den Berg. Ook deze duo's waren gewisseld van rijder en we zagen Henry steeds snellere ronde tijden rijden en dichterbij komen. Tijdens de een na laatste ronde stak hij Benjamin van de Berg voorbij en kwam als winnaar onder het zwart geblokt door. Tis toch altijd erg spannend als je in de laatste rondes dichterbij komt en dan is het de vraag; haalt ie het of niet, zeker voor de crew aan de kant.

Uitslag Supersport I, race 5

1 E. v.d. Munckhof / H. Zumbrink, 2 R. v.d. Berg / B. v.d. Berg, 3 D. de Borst / M. de Klein, 4 K. Kanaroglou, 5 R. de Waard, 6 R. van Loon / L. van Loon, 7 M. Huisman / T. v.d. Grift, 8 T. van Vliet, 9 P.d. Vreede / R. d. Leeuw, 10 R. Renmans

Zondag

Op zondag stond de zon al vroeg aan de hemel en was het erg warm. Voor de start van Race 2 volgen Eric en Henry dezelfde strategie. Door de winst in de race op zaterdag kregen ze er weer 15 seconden bij dus dat betekende en extra stil staan van 25 seconden. Dan wordt het heel lastig om nog podium te halen. Eric ging van start op pole maar stond aan de buitenkant. Dat is meestal ongunstiger maar ook hier had hij een zeer alerte, snelle start waardoor hij op koppositie het veld aanvoerde. Door de hitte smeerde de banden behoorlijk waardoor er minder grip is. In de 3e ronde racete Eric naar boven in Eau Rouge en de BMW Z4 begon te glijden. Op dat moment vloog de Seat van Van de Borst hem voorbij en verloor hij de koppositie . Achteraf zei hij het volgende; Ik voelde dat de BMW begon te glijden, mijn hartslag vloog acuut naar de 350 en in gedachten zag ik me hier alweer in de vangrail hangen....een logische reactie gezien de 2 crashes in het vorig seizoen op Spa. Dit gebeurde niet, hij kreeg de auto weer onder controle maar de tijden waren toch wel een seconde te langzaam. Hij zei ook later; ik was uit mijn ritme, reed niet meer lekker na de glijpartij, toch een beetje druk door de gebeurtenissen van het vorig seizoen, begrijpelijk. Henry nam na de pitstop het stuur over en kwam op P6 uiteindelijk de baan op. Hij ging op jacht naar zijn voorganger en na een tijdje klom hij naar P4. Hij reed uitstekende, snelle ronde tijden en kwam gestaag dichterbij. Ook tijdens deze race lukte het Henry de BMW toch nog naar het podium te sturen, in de laatste ronde P3. Fantastisch gereden door beide coureurs en dik verdiend. Zoals Henry zei ; Eindelijk hebben we samen de pech lijn doorbroken van de pech op het circuit Spa-Francorchamps en 2x podium binnen gesleept!!!

Uitslag Supersport I, race 6

1 D. de Borst / M. de Klein, 2 R. van Loon / L. van Loon, 3 E. v.d. Munckhof / H. Zumbrink, 4 K. Kanaroglou, 5 R. de Waard, 6 M. Huisman / T. v.d. Grift, 7 R. Olij, 8 M. v.d. Maat / P. Scheurs, 9 P.d. Vreede / R. d. Leeuw

 

Tussenstand kampioenschap na 6 races:

1 E. v.d. Munckhof / H. Zumbrink 93, 2 K. Kanaroglou 92, 3 D. d. Borst / M. d. Kleijn 92, 4 P. Speelman / D. Kroes 57, 5 R. v. Loon / L. v. Loon 54, 6 R. v.d. Berg / B. v.d. Berg 52, 7 D. Houweling / R. Monster 49, 8 M. v.d. Maat / P. Scheurs 36, 9 R. d. Waard 27, 10 M. Huisman / T. v.d. Grift 15

 

«Terug naar het overzicht