Spa Euro Races

5 juni 2015 - 7 juni 2015
Spa-Francorchamps, België

Circuit: Spa-Francorchamps, België

Spa Euro Races

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Bron: Wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Punten stemmen Van den Munckhof tevreden

 

SPA-FRANCORCHAMPS (België) – Het derde raceweekend in de Supercar Challenge vond plaats op 6 en 7 juni op het befaamde Circuit Spa-Francorchamps. De snelle en lange Ardennen baan zou voor Eric van den Munckhof met zijn BMW Z4 een uitdaging worden.

In de kwalificatie kon Eric naar de vijfde plek rijden, al had de auto wat moeite met het vermogen en kampte hij met een lekke band. Ook tijdens de training op vrijdag kreeg de Z4-coureur al te maken met een kapotte band die hem dwong het grootste deel van de sessie vanachter de vangrail te bekijken. Mede door de twee lekke banden kon Van den Munckhof niet meer dan P5 noteren in de tijdtraining.

Race 1, zaterdag 6 juni

Met name bergop had Eric last van geringer vermogen, wat later bleek te liggen aan een ander differentieel. In de race kampte Eric, zoals zovelen, met benzinetoevoerproblemen. Hierdoor kon hij zijn BMW niet zo snel over de baan rondsturen als hij eigenlijk zou willen. Desondanks reed hij een degelijke race en kon er alles uithalen wat er in zat tijdens de eerste race. De technische uitdagingen en het drukke veld van meer dan vijftig bolides die tegelijk van start gingen leverden een lastige race op. Eric kon zich in het drukke middenveld staande houden en sloot de race uiteindelijk als achtste in de Supersport divisie af. “Vanaf vrijdag merkten we al dat we wat vermogen tekort kwamen wat het meest merkbaar was als we bergopwaarts gingen. In de data zagen we ook duidelijk een vermogensverlies. Hier hebben we geruime tijd naar gezocht en achteraf bleek dat het reserve differentieel wat we gemonteerd hadden, nadat we in Zolder afgelopen race een differentieel kapot gereden hadden, een andere overbreng verhouding had dan we gedacht hadden. Helaas moesten we het met dit diff het gehele weekend doen omdat we geen ander hadden.”

Uitslag SuperSport-divisie, race 1

1 Bonneel / Schouten, 2 Van Loon / Van der Kooi, 3 Bogaerts / Van Soelen, 4 De Groot / De Graaf, 5 Van Bellingen / Norris, 6 Van der Berg / Van der Sloot, 7 Eric van den Munckhof, 8 Rick Renmans, 10 De Borst / De Kleijn

De deelnemer die 7de geëindigd was is een gastrijder daarom krijgt Eric de punten van de nummer 7

Race 2, zondag 7 juli

Met een nieuwe benzinepomp gemonteerd ging Eric de tweede race op zondag van start. De BMW coureur kon in deze race zijn positie ten opzichte van de eerste race verbeteren, maar was niet bij machte om voor een podiumklassering te knokken. Desondanks scoorde hij weer de nodige kampioenschapspunten en mag terugkijken op een mooi raceweekend, al waren de twee safetycar procedures een lastige onderbreking van zijn raceritme. Mede hierdoor kon hij geen grote opmars maken. “Na het terugkijken van de beelden van de eerste race heb ik gezien wat ik beter kon doen. Door een goed getimede pitstop was het wat rustiger en kon ik een goede stop maken. Al met al ben ik tevreden over het weekend, want met name in de tweede race heb ik nog wat kunnen inhalen en ben ik vijfde geworden. Zonder de safetycar had er misschien meer in gezeten, maar ik ben tevreden met de uitkomst.”

Uitslag Super Sport-divisie, race 2

1 De Groot / De Graaff, 2 De Borst / De Klein, 3 Neary / Short, 4 Van de Maat / Schreurs,5 Eric van den Munckhof, 6 Van Loon / Van der Kooi, 7 Mezquita, 8 Bonneel / Schouten

De deelnemer die 3de geëindigd was is een gastrijder daarom krijgt Eric de punten van de nummer 4

Tussenstand kampioenschap Super Sport na 6 races:

1. Bogaerts / Van der Aa / Van Soelen 107, 2, Eric van den Munckhof 94, 3. De Groot / De Graaf 81, 4. Van Bellingen / Qvick 66, 5. Van der Maat / Scheurs 50, 6. Bonneel / Schouten 50, 7. Van Loon / Van der Kooi 44, 8. Dennis de Borst / Martin de Kleijn 42

Voor het volgende treffen in de Supercar Challenge zullen de dames en heren de tenten opslaan op het eveneens Belgische circuit van Zolder.

«Terug naar het overzicht