Spa Euro Races

11 juni 2016 - 12 juni 2016
Spa-Francorchamps, België

Circuit: Spa-Francorchamps, België

Spa Euro Races

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Bron: Wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

SPA-FRANCORCHAMPS (België) – Op 11 en 12 juni stond het circuit Spa-Francorchamps volledig in het teken van de Spa Euro Race, waarvan de Supercar Challenge het hoofdprogramma vormde. BMW Z4-coureur Erik van den Munckhof ging naar het zeven kilometer lange Belgische circuit om zijn leiderschap in de Supersportklasse te versterken. Het was door een crash een zeer lastig weekend voor de snelle Limburger.

 

Race 1, zaterdag 11 juni 2016

Het uitgangspunt voor de eerste race was de vierde positie, behaald door 2:34.720 te rijden tijdens de kwalificatie aan het begin van de zaterdagmiddag. Bij de start van de race begon het te druppelen. Eric startte zoals al zijn concurrenten op slicks en begon voortvarend aan de race. De enkele druppels gingen enkele ronden later over in hevige regen. Op slicks op een steeds natter wordende baan was het voor Eric bijzonder lastig, door de gladheid en het slechte zicht. Net voorbij de beruchte Eau Rouge bocht brak zijn BMW Z4 plotseling uit en klapte hard in de muur. Zijn race was door deze heftige crash direct bekeken.

Van den Munckhof liet na de race optekenen: “Ik zat in de voorlaatste ronde voordat ik naar regenbanden zou wisselen toen het fout ging. Ik raakte op de snelle Raidillon de auto kwijt en ging de muur in. De Z4 is zwaar beschadigd, het chassis is krom en reparatie voor de tweede race morgen is niet mogelijk. Ik ga nu proberen een andere auto te regelen om race twee toch te kunnen rijden en hopelijk nog wat punten te kunnen pakken.”

Uitslag Supersportdivisie, race 1

1 B. & J. Schouten, 2 R. & L. Van Loon, 3 Houweling / Ringelberg, 4 Wagtmans / Barten, 5 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 6 Bordet / Viro, 7 Krayem / Scrivens, 8 Van der Kooi / Speelman, DNF Eric van den Munckhof

Om zijn kampioenschapskansen levend te houden kon Eric instappen in een BMW van JR Motorsport. Bas en Joris Schouten boden Eric de mogelijkheid om in de tweede wedstrijd met Joris Schouten een duo te vormen in de BMW E90 WTCC. Bas Schouten stapte op zijn beurt in bij de normaal alleen rijdende Ted van Vliet.

 

Race 2, zondag 12 juni

In een onbekende auto was het voor Eric een lastige opgave om zich in race twee te kunnen meten met de concurrentie. Op een droge baan begon hij aan de race en wist zich goed te handhaven in de competitieve Supersport divisie. De Limburger reed een degelijke race en gaf bij de pitstops het stuur over aan Joris Schouten. Een bijzondere gewaarwording, omdat Eric in de Supercar Challenge alle races alleen afwerkt. Zijn teamgenoot maakte het karwij in de regen af en het duo scoorde zo de nodige punten die Eric in het kampioenschap uitstekend van pas komen. “Gisteren gingen we vol goede moed van start, maar het mocht niet baten. Het ging heel snel en ineens was ik hem kwijt. Maar goed toen ik uit de race lag hebben we heel veel rondgebeld om een optie te vinden. Uiteindelijk raakte ik in gesprek met Ted van Vliet, maar ik paste niet in de auto. Ik kwam een centimeter of twintig te kort om bij de pedalen te komen. Toen kwam Bas op het idee om bij Ted in te stappen en mij met Joris te laten rijden. Een gouden greep!” Over de race vertelde Eric: “Ik moest eerst een paar ronden wennen aan de auto, ik had er nog nooit mee gereden en één zo’n crash in een weekend is genoeg, daardoor was ik misschien wat behoudend. Uiteindelijk zijn we zesde geworden ondanks de regen en beslagen ruiten en zo pak ik in ieder geval nog wat puntjes. Ik denk dat dit het maximale was wat we er onder deze omstandigheden uit konden halen.”

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 R. & L. van Loon, 2 Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 3 R. & B. Van den Berg, 4 Houweling / Ringelberg, 5 Wagtmans / Barten, 6 Schouten / Van den Munckhof, 7 Bordet / Viron, 8 Dan Stringfellow

Het is nog onduidelijk of de BMW Z4 van Eric tijdig kan worden gerepareerd voor de Zolder Superprix op 2 en 3 juli. Van der Pas Racing zal er alles aan doen om de wagen zo snel en goed mogelijk te repareren, maar nader onderzoek zal moeten uitwijzen of dat mogelijk is. Mocht dit niet lukken dan heeft Eric ook al een plan B klaarliggen: “Mocht de Z4 niet op tijd klaar zijn, dan kan ik in een BMW van JR Motorsport instappen en daarmee de Zolder Superprix rijden. Maar we kijken eerst of de Z4 weer in orde te krijgen is.”

De volgende twee races zullen tijdens de Zolder Superprix worden verreden op het circuit van Zolder op 2 en 3 juli.

 

Tussenstand kampioenschap Supersport divisie, na 6 races:

1. Ronald & Luuk van Loon 100, 2. Dennis de Borst & Martin de Kleijn 88, 3. Robert v.d Berg / Huub Delnoij 75, 4. Eric van den Munckhof 74, 5. Houweling / Ringelberg 66, 6. v.d Kooi / Speelman 37

«Terug naar het overzicht