Spa Euro Races juni 2013

9 juni 2013
Spa-Francorchamps, België

Circuit: Spa-Francorchamps, België

Spa Euro Races juni 2013

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daarna de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l' Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto's plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Bron: Wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Moeizaam weekend tijdens Spa Euro Race voor Eric van den Munckhof

Spa-Francorchamps (BELGIË) – Op zaterdag 8 en zondag 9 juni werd de derde ronde van het Supercar Challenge kampioenschap verreden op Spa-Francorchamps. Het roemruchte circuit van 7.004 meter lengte waar menig heroïsch gevecht werd geleverd in het verleden en waar een legende als Michael Schumacher zijn eerste succes boekte en zijn 300e Grand Prix reed. In die overmaatse voetsporen traden de dames en heren van de Supercar Challenge gedurende de Spa Eurorace.

Kwalificatie, vrijdag 8 juni

De Ford Focus Sport van Eric van den Munckhof bleek op vrijdag weer aan de voorzijde van de divisie mee te kunnen komen. De Ford klokte een 2:44.992, wat hem de tweede startplek opleverde in de divisie. In het gehele startveld van bijna zestig bolides die allemaal gelijktijdig op de baan komen, startte Eric van de 42e positie.

Voor de race vertelde hij: “De auto is in goede conditie. Het team is echt prima, de monteurs hebben geweldig goed gewerkt en de auto perfect klaar gezet voor de race.”

 

Race 1, zaterdag 8 juni

Na een succesvolle eerste dag van het weekend waarin de tweede startplek werd veiliggesteld kende Van den Munckhof een minder plezierige eerste race. De auto kreeg in de eerste helft van de race te kampen met een technisch mankement dat hem voortijdig aan de kant deed terecht komen. De aandrijfas bleek de achilleshiel van de auto te zijn. Op de heuvelachtige baan met een hoogteverschil van maar liefst 110 meter werd het de aandrijfas te veel. Het onderdeel brak af in de Busstop chicane en de auto kwam tot stilstand op het rechte stuk langs de pitmuur.

Enigszins teleurgesteld vertelde Eric: “Het eerste weekend van het seizoen hadden we hetzelfde probleem, de aandrijfas ging stuk. De oorzaak van het breken kent waarschijnlijk een ander probleem.” Om verder met een positief gevoel terug te kijken: “De start was prima, ik heb in de eerste stint prima tijden kunnen rijden en zelf ook geen fouten gemaakt.”

Uitslag race 1, zaterdag 8 juni

1 Aart Bosman, 2 Michael Verhagen, 3 Ruud Steenmetz, 4 Rob Nieman, 5 Frank Bédorf, 6 Dennis de Borst, 7 Kim Troeyen, 8 Wesley Caransa, DNF Eric van den Munckhof

 

Race 2, zondag 9 juni

Race twee op zondagmiddag werd door de wedstrijdleiding verklaard tot een “Wet Race”, wat betekend dat regenbanden noodzakelijk zijn en dat de lampen aan dienen te worden geschakeld. Vanwege regenval op zondagmorgen was de baan doorweekt en werd de race van achter de safetycar aangevangen. Ook tijdens de race bleef het niet droog, de regenbanden hadden flink veel werk om de overtollige liters regenwater af te voeren en zoveel mogelijk grip te blijven genereren.

Voor de Ford coureur was het een hele toer om zijn Silhouette in het juiste spoor te houden. Het beperkte zicht door de enorme hoeveelheid spray die de wagens voor hem opwierpen was voor hem een flinke hindernis. Echt snelle ronden en gewaagde inhaalacties bleven uit, waardoor gelukkig ook grote klappers uitbleven.
Tot vele verbazing werd het hele weekend de safetycar niet gesignaleerd ondanks de slechte omstandigheden tijdens de tweede racedag.

Eric vertelde: “Ik heb eigenlijk de hele race helemaal niets kunnen zien, mijn ruiten waren compleet beslagen en de ruitenwisser ging na een minuutje of tien stuk. Ik ben blij dat ik zonder kleerscheuren aan de finish heb weten te komen en dat de auto het vandaag goed gehouden heeft. Normaal doe ik altijd mee voor de podiumplekken, maar in deze omstandigheden was dit het beste wat ik er uit kon halen. Ik ben met hangen en wurgen door de race heen gekomen en heb nog nooit een race gereden waarin ik zo weinig zicht had. Ik zag zo weinig dat ik soms naast de baan zat zonder het te zien, ik voelde het alleen maar. Ik heb puur uitgereden om punten te pakken, eigenlijk wilde ik stoppen omdat het gewoon echt gevaarlijk was.” Al was hij een tikkeltje teleurgesteld over het moeizame weekend, een woord van waardering voor zijn team had hij wel: “Ik wil echt even benadrukken dat Van de Pas Racing heel goed werk heeft gedaan met de auto. De gebroken aandrijfas in de eerste race was erg jammer, maar het team heeft de auto voor de tweede race weer in prima conditie gebracht. Complimenten aan de monteurs!”

Uitslag race 2, zondag 9 juni

1 Michael Verhagen, 2 Ruud Steenmetz / Stephan Polderman, 3 Aart Bosman, 4 Wesley Caransa, 5 Rob Nieman, 6 Frank Bédorf, 7 Dennis de Borst, 8 Eric van den Munckhof

 

Tussenstand Sport divisie na zes races:

1. Aart Bosman 117 punten
2. Rob Nieman 80 punten
3. Michael Verhagen 71 punten
4. Frank Bedorf / Machiel Kars 62 punten
5. Eric van den Munckhof 60 punten

«Terug naar het overzicht