Superprix 2017

14 juli 2017 - 16 juli 2017
Zolder, België

Circuit: Zolder, België

Superprix 2017

Circuit Zolder is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder.

Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren zestig, toen de lokale motorclub Zolder die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde op zijn voorloper "omloop Terlaemen", besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Belg Maurice Belien Sr. en Nederlander John Hugenholtz sr. De officiële opening kwam er op 19 juni 1963.

Al in 1964 werd de eerste Formule 2 race georganiseerd en in de daaropvolgende jaren kreeg de omloop steeds meer internationale uitstraling. Door de boycot van Spa-Francorchamps om veiligheidsredenen, kwam Zolder vanaf begin jaren 70 in de running voor het organiseren van de Grand Prix Formule 1 van België. In 1972 viel de eer nog te beurt aan het splinternieuwe Circuit Nijvel, maar in 1973 was het eindelijk raak. Op het allerlaatste ogenblik dreigde er nog een kink in de kabel te komen toen bleek dat het asfalt niet overal opgewassen was tegen het vermogen van de bolides, en er protest kwam van de piloten. In allerijl werden de nodige aanpassingen uitgevoerd en de wedstrijd kon alsnog van start gaan.

Bron: wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

De Jackpot voor Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink.

Het duo was met het team afgereisd naar het bochtige circuit in Zolder, naar de Syntix Super Prix. Henry nam vrijdag de test sessies voor zijn rekening, i.v.m. een zeer drukke periode op het werk kon Eric niet aanwezig zijn. De motor, die in Zandvoort was geklapt, was eindelijk terug. Erik van de Pas had hem ingebouwd. Toch belangrijk om te testen hoe de motor liep, de afstelling ect. De berichten van Henry waren goed, hij liep lekker en was snel. Geruststellende berichten!!!

Zaterdag

Op zaterdagmorgen was rond half 10 al de Qualli en aangezien Eric nog niet gereden had, nam Henry deze voor zijn rekening en met een zeer goed resultaat; voor beide races P1, de eerste 2 puntjes waren alvast binnen. Eric reed nog twee ronden maar had problemen met de ABS, wat resulteerde in een touché met de vangrail en op vier banden een royaal kaal vlak. Normaliter mag je maar twee banden extra bijkopen maar in dit geval, in het kader van de veiligheid vier. Race 1 zou gestart worden door Eric van den Munckhof op volledig nieuwe banden.

Om 13.40 u stond Eric geconcentreerd aan de start op P1. De start verliep uitstekend en hij kwam ruim als 1e door. De afstand op de nr 2 liep al snel uit. Na een paar ronden zag Eric dat de stopwatch sliep en wilde deze uitzetten. Daarbij raakte hij per ongeluk de hoofdschakelaar waardoor de BMW Z4 compleet uit viel. Gelukkig zag Eric meteen het probleem, zette de schakelaar om en kon verder. Van der Maat/Schreurs maakte van deze situatie dankbaar gebruik en namen de koppositie over. Eric bleef er strak achter en bracht de BMW de pits binnen op P2 waar Henry het stuur overnam. Het duo had nog steeds 30 resultaat seconden, dus langer stilstaan. Nadat iedereen binnen was geweest, lag de oranje BMW van Schreurs/van der Maat op kop. Henry kwam op 4 terug in het veld en de BMW van van den Berg was inmiddels uitgevallen. Henry was snel onderweg en liep langzaam in op de koploper. In de laatste ronde maakten zij een klein foutje waar Henry van profiteerde en hij reed de Z4 als eerste onder het zwart/wit geblokt door. Daarnaast ook nog de snelste race ronde dus weer een punt extra. De 2e plek ging naar Van der Maat/Schreurs en 3e werden Ronald en Luuk van Loon. Al met al een fantastische eerste dag op Circuit Zolder voor Eric en Henry. 

Zondag

Op zondag nam Eric wederom de start voor zijn rekening. Weer was hij goed weg, de BMW Z4 liep uitstekend, strakke wegligging en snel. Er waren geen problemen en na weer 30 seconden extra stil te hebben gestaan met de pitstop vertrok Henry voor zijn deel van de race. 30 is het maximum aan resultaat seconden wat je kunt krijgen. Er was weer een probleempje bij Van de Berg die door een remprobleem de Seat van Van de Borst/De Klein aantikte maar deze konden gelukkig door. Henry reed al vlug een stukje los en finishte ook nu weer op P1!!! Ook in race 2 hadden ze de snelste race ronde dus een weekend met een maximaal haalbaar resultaat. De Jackpot zoals Henry het noemde. 54 punten erbij, die uiteraard zeer welkom zijn in dit kampioenschap.

 

«Terug naar het overzicht