Truck Race Trophy 2017

12 mei 2017 - 14 mei 2017
Red Bull Ring, Oostenrijk

Circuit: Red Bull Ring, Oostenrijk

Truck Race Trophy 2017

De Red Bull Ring is een Oostenrijks racecircuit in Spielberg, Stiermarken.

Het circuit werd in 1969 gebouwd en kreeg als naam de Österreichring. Vanaf 1970 tot en met 1987 werd er de Grand Prix van Oostenrijk verreden. Later, in 1995 werd het circuit verbouwd en ingekort en kreeg het de naam A1 Ring. Vanaf 1997 tot 2003 werden er weer F1-race gehouden op dit circuit. Na 2003 werd het circuit gesloten en gedeeltelijk gesloopt, Dietrich Mateschitz, gedeeltelijke eigenaar van Red Bull, kocht het circuit op en in 2011 werd het circuit weer geopend en kreeg de naam Red Bull Ring

Dietrich Mateschitz koopt met zijn bedrijf Red Bull het circuit in 2005. Hij had grootste plannen met het circuit maar deze falen door onder andere protest van de omwonenden en belangrijke financiers die zich terugtrokken uit het project. Hierdoor zag het er allemaal niet meer zo rooskleurig uit voor het voortbestaan van het circuit. Omdat tijdens de ontwerpfase van het project al met de sloop was begonnen, was hierdoor het circuit niet meer bruikbaar voor races. De kansen voor het voortbestaan van het circuit keerden totaal onverwacht op 3 april 2008 als de Kleine Zeitung met een artikel opent op de voorpagina. De renovatie kan toch doorgang vinden in een afgeslankte vorm. Vanaf 15 mei 2011 wordt de Red Bull Ring heropend en op 5 juni 2011 wordt er weer een DTM race gereden. Vanaf seizoen 2014 wordt er ook weer een Formule 1 race georganiseerd op het vernieuwde circuit.

Bron: Wikipedia

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Op donderdag 11 mei kwam het Munckhof raceteam aan op het prachtige Red Bull circuit in Spielberg bei Knittelfeld, de thuishaven van Max Verstappen.

Op vrijdag waren er 2 vrije trainingen. Tijdens de 1e training was het stralend mooi weer, de coureurs konden de baan voluit proberen en de auto testen. Tijdens de 2e training viel de regen met bakken uit lucht. Eric had veel zichtproblemen doordat de voorruitverwarming niet werkte. Dit tezamen met de enorme hoeveelheid spray noodzaakte hem om een aantal keer binnen te komen. Ook waren er problemen met de dynamo. Daarnaast 3 x full cource yellow dus weinig gereden.

Zaterdag

Op zaterdagmorgen was vroeg de Qualli met droog weer. Eric lag geruime tijd op een 2e positie maar helaas in de laatste minuten ging Dennis Houweling onder zijn tijd door dus race 1 werd gestart vanaf P3. Om 17 u ging de 1e race van start op een zonnig circuit en in bocht 2 ging het mis voor Ward Sluis, zijn remproblemen zorgde voor de diverse botsingen waardoor De Borst/ De Klein op Eric klapte en er een gele vlag ( FCY, Full Course Yellow ) situatie ontstond. Na 3 rondes werd de race weer vrij gegeven en Eric was meteen goed weg. Tot aan de opening van de pitwindow lag hij op een 4e positie en het veld lag goed bij elkaar. Na de pitstop kwam Eric als 3e door en na een paar ronde op de 2e plek. Er zat een ruime afstand tussen hem en Dennis Houweling maar al vlug was zichtbaar dat Eric van den Munckhof met zijn BMW Z4 duidelijk sneller was. De afstand werd met elke ronde kleiner en met nog 8 minuten op de klok zat het er nog in dat hij de koppositie kon overnemen. Het was zenuwslopend om naar te kijken, dit was racen. Ook de monteurs hadden last van hartkloppingen en kregen het er warm van. Eric zat nu echt pal achter Dennis Houweling en voerde de druk op. In de 1 na laatste ronde, op weg naar de 1e bocht na start/finish werd de druk te groot, Dennis ging wijd uit en Eric zette zijn BMW er aan de binnenkant er tussen en kwam de volgende ronde op P 1 door. Daarna de zwart/wit geblokte vlag, race 1 op de Red Bull ring gewonen, een fantastisch resultaat. Meteen kwam door de boordradio bij Team chef Erik van de Pas de vraag .... hoeveelste ben ik geworden ? Dan ben je toch echt heel druk bezig met met racen. Een hele strakke race gereden, chapeau!!!

Uitslag Supersport I, race 3

1 E. v.d. Munckhof, 2 D. Houweling, 3 M v.d. Maat / P. Schreurs, 4 D. de Borst / M. de Klein, 5 K. Kanaroglou, 6 P. Speelman / D. Kroes, 7 R. van Loon / L. van Loon, 8 R. v.d. Berg / B v.d. Berg, 9 T. van Vliet, 10 D. Stringfellow

Zondag

Op zondag ging de 2e race om 10.45u van start vanaf P 2. In Zandvoort hadden Eric en Henry 5 resultaat seconden vanwege hun behaalde P3 en daar waren nu 15 sec bijgekomen. De start van race 2 verliep goed en het veld zat weer erg dicht bij elkaar. Weer kwam de safetycar in de baan en bij de herstart ging het even mis. Door een snelheidsverschil kwamen er een aantal auto's met elkaar in aanraking waardoor bij de BMW Z4 de achterkant behoorlijk beschadigde werd. Bumper, scherm en uitlaat was behoorlijk beschadigd maar Eric hield de BMW op de baan en kon de race vervolgen. De BMW van van der Maat/Schreurs viel hierdoor uit met een kapotte wielophanging. Tijdens de pitstop stond hij 20 sec langer en kwam uiteindelijk als 7e terug de baan op en finishte op een 5e plek. Meer zat er gewoon niet in tijdens de 2e race. Ook deze weer heel goed, met strakke ronde tijden gereden.

Op 9-10-11 juni wordt er gereden in Spa- Francorchamps. De BMW Z4 zal dan weer helemaal top bij staan, hersteld door van de Pas racing. Vanaf Spa zal Eric weer samen met Henry Zumbrink instappen.

«Terug naar het overzicht