Zolder Superprix

1 juli 2016 - 3 juli 2016
Zolder, België

Circuit: Zolder, België

Zolder Superprix

Circuit Zolder is een Belgisch racecircuit gelegen in de gemeente Heusden-Zolder.

Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren zestig, toen de lokale motorclub Zolder die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde op zijn voorloper "omloop Terlaemen", besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Belg Maurice Belien Sr. en Nederlander John Hugenholtz sr. De officiële opening kwam er op 19 juni 1963.

Al in 1964 werd de eerste Formule 2 race georganiseerd en in de daaropvolgende jaren kreeg de omloop steeds meer internationale uitstraling. Door de boycot van Spa-Francorchamps om veiligheidsredenen, kwam Zolder vanaf begin jaren 70 in de running voor het organiseren van de Grand Prix Formule 1 van België. In 1972 viel de eer nog te beurt aan het splinternieuwe Circuit Nijvel, maar in 1973 was het eindelijk raak. Op het allerlaatste ogenblik dreigde er nog een kink in de kabel te komen toen bleek dat het asfalt niet overal opgewassen was tegen het vermogen van de bolides, en er protest kwam van de piloten. In allerijl werden de nodige aanpassingen uitgevoerd en de wedstrijd kon alsnog van start gaan.

Bron: wikipedia

Foto's

Raceverslag

  • Munckhof
  • Laarakker Groenteverwerking
  • Nebim
  • Nebim verhuur
  • Jos Willems
  • logo-gerrits
  • VDL
  • Vissers Olie
  • Hendriks Lottum
  • Smeets Autogroep
  • Caffé valente
  • Van Osch reclame
  • Tribus
  • Forwart
  • Lumar
  • Autoschade herstel Noord-Limburg
  • TopCoat
  • Volvo Reede Amerongen
  • Zonnestudio Horst
  • Arenalease
  • Smits lasservice
  • Martins touringcar service
  • Ton de wit
  • Preeker
  • Hansburger

Zolder (België) – Eric van den Munckhof heeft 2 en 3 juli twee wedstrijden gereden tijdens de Zolder Superprix.

De afgelopen weken is door Van de Pas Racing hard gewerkt om de BMW Z4 GTR in topconditie te krijgen. Na de crash op Spa-Francorchamps was de schade aan de bolide aanzienlijk. In de trainingen zat Eric er direct goed bij en kwalificeerde zich voor beide wedstrijden op de derde stek. De kampioenschapsleiders achter zich latend

Race 1, zaterdag 2 juli 2016

Vanaf een derde stek begon Eric van den Munckhof aan de race over 90 minuten. In het gedrang wist hij als derde door te komen, terwijl de kampioenschapsleiders de strijd al moesten staken. Een goede situatie voor Eric om punten in te lopen. Daarvoor moest hij wel aan de bak, want hij verloor een plek ten opzichte van de SEAT van De Borst/De Kleijn. Hij liet het er niet bij zitten en reed het gat naar de SEAT weer dicht en knokte zich terug naar de derde stek. Hij leek op een zeker podium af te stevenen en goede zaken te gaan doen in het kampioenschap, tot de techniek hem in de steek liet. Met een defecte steekas parkeerde hij zijn BMW langs de kant en moest gedwongen de rest van de wedstrijd vanaf de zijlijn bekijken. “Planningtechnisch ging het maar net om de auto op tijd klaar te krijgen, maar alle leveranciers en schadeherstel hebben zich netjes aan de afspraken gehouden. Dus de auto stond er vrijdag op tijd weer netjes bij voor de test ‘s middags. In de kwalificatie zat het erg dicht bij elkaar, drie man in de 1:38. In de race had ik een goede start, ik kon goed volgen. Bob Herber was een stuk sneller omdat die auto lichter is, die kon ik niet echt bijhouden. Uiteindelijk ging het een ronde voor het openen van de pitwindow mis. De aandrijving was ineens weg en dat was het einde van mijn race.”

Uitslag Supersport-divisie, race 1

1 Van de Maat / Schreurs, 2 R Dennis de Borst / Martin de Kleijn, 3 Houweling / Ringelberg, 4 Van den Ber / Van den Berg, 5 Lanting / Herber, DNF Eric van den Munckhof

Race 2, zondag 3 juli 2016

De tweede race van het weekend werd op zondag over een duur van 60 minuten verreden en zou voor Van den Munckhof een mooi aantal punten en een beker opleveren, terwijl de omstandigheden door regenval niet eenvoudig waren. De Z4 GTR coureur wist echter zijn op droogweerbanden geschoeide bolide prima op de baan te houden ondanks dat het aan het einde van de race behoorlijk glibberen was. Tijdens een spannend gevecht raakten Van der Maat en Eric elkaar bij het insturen van een van de chicanes, maar gelukkig liep de aanvaring voor beiden met een sisser af. Terugkijkend op de tweede race vertelde Eric: “Voor de pitstops heb ik een aantal spannende gevechten gehad, onder andere met Marcel van der Maat. Ik ben na de race even naar hem toegegaan om het even uit te spreken dat we elkaar raakten. We gaven allebei in de race niets toe en daardoor toucheerden we elkaar, maar gelukkig vond hij het ook een race-incident, net als ik.” Over de tweede stint liet Eric optekenen: “na de stops begon het te miezeren en later wat harder te regenen, dus ik heb contact opgenomen met de jongens op de pitmuur om te overleggen wat we zouden doen. We hebben gekozen om op slicks te blijven rijden om niet te veel te verliezen. Ondanks de slicks en de natte baan lag de auto erg goed. Ik ben super tevreden met de tweede plek. Goed resultaat.”

Uitslag Supersport-divisie, race 2

1 R & L Van den Berg, 2 Eric Van den Munckhof, 3 Van der Kooi / Speelman, 4 Van de Maat / Schreurs, 5 De Borst / De Kleijn, 6 Houweling / Ringelberg

Tussenstand Supersport kampioenschap na 8 races:

1. De Borst / De Kleijn 118, 2. Robert van den Berg 109, 3. Van Loon / Van Loon 106,
4. Eric van den Munckhof 92, 5. Houweling / Ringelberg 92, 6. Huub Delnoij 58

De volgende wedstrijd is tijdens de Gamma Racing Day op het TT Circuit Assen.

«Terug naar het overzicht